با زبان شطرنج آشنا شوید

با زبان شطرنج آشنا شوید

زبان شطرنج : اولین قدم برای آموزش شطرنج آشنایی با نماد ها و علائم شطرنج میباشد که یک شطرنج باز میبایست علائم و نماد های شطرنج را یادگرفته و آنها را به یاد داشتاه باشد

در این آموزش خواهید آموخت :

در این آموزش خواهید آموخت که نماد ها و علائم موجود در جزوه ها ، آموزش ها ، PDF ها ، کتاب ها ، مجلات و سایر منابع شطرنج به چه معنا و مفهومی میاشد

برای نگارش بازی شطرنج، مهره‌ها را با حروف ویژه‌ای نشان می‌دهند یا درصورت امکان از تصویر مهره استفاده می‌کنند. حروف مهره‌ها به شکل زیر است و اگر حرکتی بدون نماد یک مهره نوشته شود این حرکت متعلق به پیاده بوده‌است:

ثبت انگلیسی :

  • اسب (Knight) با نماد N
  • فیل (Bishop) با نماد B
  • رخ (Rook) با نماد R
  • وزیر (Queen) با نماد Q
  • شاه (King) با نماد K

نمونه‌هایی از حرکات سادهٔ مهره‌ها در ثبت انگلیسی (بدون کیش کردن و گرفتن مهره‌ها) :

  • Nf6 (اسب به خانهٔ f6 حرکت می‌کند)
  • Bb5 (فیل به خانهٔ b5 حرکت می‌کند)

ثبت فرانسوی :

نمونه‌هایی از حرکات ساده مهره‌ها در ثبت فرانسوی (بدون کیش کردن و گرفتن مهره‌ها) :

  • Cf6 (اسب به خانه f6 حرکت می‌کند)
  • Fb5 (فیل به خانه b5 حرکت می‌کند)

نکته مهم:

در هر دو نوع روش ثبت نماد مهره با باید با حروف بزرگ و مختصات خانه‌ها باید با حروف کوچک نوشته شود.

نمادهای ویژه:

  • o–o قلعه کوچک (قلعهٔ شاه و رخ سمت شاه)
  • o–o–o قلعه بزرگ (قلعهٔ شاه و رخ سمت وزیر)
  • . یا x (گرفتن مهره‌ها) ← اگر BxB را یک حرکت فرضی در نظر بگیریم، B سمت چپ مهره‌ای است که می‌زند و B سمت راست مهره‌ای است که می‌خورد.
  • + (کیش) ← این علامت همیشه در پایانِ حرکت می‌آید. برای نمونه: +RxR
  • ++ (کیش دوگانه) ← کیش دوگانه به این معنی است که شاه توسط دو مهره هم‌زمان مورد حمله واقع شده. این علامت نیز مانند کیش در پایان حرکت می‌آید. برای نمونه: ++QxP
پیگیری سفارش
لیست مقایسه