آموزش آخر بازی رخ و پیاده | Nf6.ir

آموزش آخر بازی رخ و پیاده عنوان آموزشی میباشد که ما در نظر داریم برای شما در سایت خانه شطرنج بطور اختصاصی و کامل برایتان آموزش دهیم ، این آموزش در چند بخش تنظیم شده که در این بخش خواهیم کوشید تعریفی درست از آخر بازی رخ برای شما بیان کنیم و موضوعات مختلفی که در این نوع آخر بازی پیش رو دارید را برایتان روشن کنیم .

 

.
.

در این بخش چه خواهید خواند ؟

در آخر بازی رخ ما پوزیسیون هایی را مورد بررسی قرار میدهیم  که رخ و پیاده برای طرفین بازی و یا احیانا برای یکی از طرفین بازی وجود دارد و پوزیسیون هایی که از رخ و سوار های دیگر استفاده میکنند در مورد آنها در این بخش آموزشی نخواهیم داد و ان شا الله در آموزش های بعدی در اینباره بیشتر خواهیم گفت .
شاه شاخصه اصلی همه آخر بازی ها میباشد و در حقیقت ملاک تشخیص ورود به آخر بازی میباشد  ، جرئت حضور شاه در صحنه کارزار و صحنه عملیات است اگر شاه بتواند به آسانی و با نقش موثر خود در عملیات شرکت کند میتوانیم با اطمینان اعلام کنیم که مرحله آخر بازی فرا رسیده .


تصور مردم از شطرنج چه میباشد ؟

بیشتر مردم تصورشان این میباشد که بازی شطرنج خود ریاضی است این طرز تلقی صحیحی نمیباشد اگر چه عناصر ریاضی در بازی شطرنج به وفور یافت میشود چونکه یک بازی علمی حتما عناصر ریاضی را در خود در بردارد اما بازی شطرنج با ریاضی یکی نیست ، طبق یکی از فرمول های ریاضی اگر شاه سفید بخواهد از خانه e1 به e8  نقل مکان کند میبایست هفت حرکت انجام دهد که کوتاهترین فاصله بین دو نقطه e1  و e8  خط مستقیم ( ستونe ) میباشد که این دو نقطه را بهم متصل میکند که ما میتوانیم با هفت حرکت از طریق خانه های ستون e به مکان مد نظر برسیم .

اما در بازی شطرنج اینطور نیست ، در بازی شطرنج برای رسیدن به خانه  e8 از محل خانه e1 بیش از ۳۹۰ روش مختلف وجود دارد  بعنوان نمونه میتوانید از مسیر d2 به c3 رفته و به d4  و بعد c5  و بعد به c6  و d7 و e8  برسید یا مسیر های دیگر  میتوانید به e8  برسید این خود موید موضوع آموزشی مهمی میباشد و آن این است که شاه میتواند مانور های متعددی داشته باشد برای اینکه بتواند قدرت خود را در آخر بازی نشان دهد بعد از شاه ما به مهره رخ میرسیم .


از رخ چه میدانید ؟

♜ : رخ در واقع یکی از مهره های بی شیله و پیله ای میباشد که در مسیر خطی مستقیم حرکت میکند که در هر کجای صفحه شطرنج قرار داشته باشد ۱۴ خانه را تحت کنترل خود دارد   که اکثر مربیان برای آموزش مبتدی ها از مهره رخ شروع میکنند .

مهره رخ در جدول ارزش نسبی مهره ها معال پنج پیاده ارزیابی شده اما به اعتقاد بسیاری از اساتید قدرت یک رخ از پنج پیاده اندکی کمتر میباشد که البته هرچقدر به مرحله آخر بازی نزدیکتر میشویم اینقدرت بیشتر میشود و همینطور قدرت پیاده هم در آخر بازی رو به افزایش میباشد بعنوان مثال میگویند مجموع قدرت یک اسب و یک فیل قوی تر از قدرت یک رخ و پیاده است ، چون اسب سه امتیاز ، فیل سه امتیاز که در مجوع میشود ۶ امتیاز که رخ را ۴٫۵ در نظر میگیریم و پیاده را ۱ که در مجموع میشود ۵٫۵ امتیاز اما هرچقدر به آخر بازی نزدیکتر شویم این معادله برعکس میشود یعنی ارزش رخ و پیاده بیشتر از اسب و فیل خواهد بود .

رخ یک مهره مات کننده و دور زن میباشد

چون رخ یک مهره مات مکننده و دور زن بوده ( به این معنی که از فواصل دور بهتر عمل میکند ) پشت پیاده بسیار قوی عمل میکند و محتاج فضا است بقول استاد تاراش که به شوخی میگفت : رخ پشت پیاده چه دوست و چه دشمن برترین عملکرد خود را دارد و همچنین رخ مهره بلوکه کننده خوبی نمیتواند باشد تمامی این خواصل رخ را در این بخش آموزش یا بخش های دیگر آموزش مربوط به آخر بازی رخ با مثال و اتود و یا بازی های اساتید شطرنج برایتان آموزش خواهیم داد .

رخ یک مهره ای میباشد که نیاز به فضا دارد و اگر این فضا را از رخ بگیریم در حقیقت رخ را محدود کرده و فلج خواهیم کرد رخ مهره ای میباشد که برخلاف سایر سوار ها که در وسط صفحه فعال هستند در جای جای صفحه میتواند فعال باشد مگر اینکه فضای کافی برای تحرک نداشته باشد و چندان صلاح نیست که از مهره رخ در وسط صفحه استفاده شود ( وسط بازی ) چون یک مهره بسیار آسیب پذیری میباشد ولی در عوض در آخر بازی یک مهره بسیار بسیار کارآمد و مفید میباشد که میتوان گفت مهره رخ کلا مهره آخر بازی میباشد .


 .
.

مثال اول :

یکی از بارزترین مثال هایی که آسیب پذیری رخ را نشان می دهد و ثابت میکند که رخ میبایست از سوژه و مهره های حریف فاصله داشته باشد مثال ( عکس ) فوق میباشد در این مسئله سفید میبایست  بازی را شروع کرده و پیروز میدان گردد  بعد از حرکت c7 توسط سفید که تنها کوشش درست سفید برای پیروزی میباشد سیاه چاره ای جز این ندارد که از خانه d6 توسط رخ خود کیش بدهد .

در اینجا حرکت شاه B7 خطای آشکار میباشد به این دلیل که سیاه قادر خواهد بود با رخ  d7  بازی را به تساوی بکشاند و شاه c5  هم که فریبنده و اغفال گر میباشد باز هم اشتباه میباشد  چون سیاه میتواند رخ خود را دور کرده و به خانه d1  انتقال دهد که میتواند از خاصیت دور زنی رخ بهره ببرد که باز هم در این شرایط بازی نتیجه اش مساوی میشود .

در نتیجه

بهترین حرکت برای سفید بعد از انجام رخ d6 و کیش دادن سیاه انجام حرکت در لبه میباشد به این معنی که سفید به خانه b5  رفته و باز با کیش خانه d5 سفید به خانه b4  برود و باز شاه به خانه b3  و سیاه مجددا از d3  کیش میدهد ، حالا چون امکان دور زدن شاه سفید برای سیاه و حمله از راه دور به پیاده سفید برای سیاه امکان ندارد سفید شاه خود را به خانه c2  می اورد و با حرکت رخ در d4 توسط سیاه در موقعیت برنده ای قرار میگیرد .

نکته : اگر سفید در اینجا پیاده خود را به وزیر تبدیل کند و تصور کنید که بازی منجر به برد سفید میشود سخت در اشتباه هستید ❗❗ برای اینکه سیاه با حرکت  +Rc4 رخ خود را فدا میکند و بعد از حرکت اجباری وزیر در c4 بازی پات میشود .

در اینجا میبایست وقتی پیاده به عرض آخر و ترفیع رسید م بجای وزیر تبدیل به رخ آورد .


حال تفاوت زیادی بین رخ سفید و رخ سیاه و شاه سفید و شاه سیاه وجود دارد

بعنوان نمونه شاه سیاه در گوشه صفحه گیر افتاده و رخ سفید مهره دور زن و فعالی میباشد در حالی که رخ سیاه از فواصل نزدیک نمیتواند به شاه سفید حمله کند و در ادامه میبایست تهدید مات را خنثی کند و تنها حرکتی که در اختیار دارد  رخ a4  میباشد که بعد از حرکت شاه سفید به خانه b3  تهدید دوگانه ای بوجود می آید ، شاه سفید تهدید زدن رخ سیاه را دارد و از سوی دیگر تهدید مات در خانه c1  و بنابر این بازی با برد سفید تمام میشود .

این مثال به راحتی این نکته را که رخ در فواصل نزدیک بسیار آسیب پذیر بوده و میتواند تاثیر خود در بازی را در فواصل نزدیک از بین ببرد را بیان میکند .

 

.


.مثال دوم : آ

مثال دوم :

در این مثال نیز  سفید شروع و بازی را میبرد ، در ابتدا سفید حرکت e7 را انجام می دهد سیاه ناچار به کیش دادن به سفید از خانه b6 میباشد .
باز هم در اینجا حرکت شاه d7 حرکت اغفال گرانه میباشد که اگر سفید شاه d7 انجام دهد بلافاصله با حرکت Rb1 توسط سیاه ، سفید دچار تهدید و خطرات زیادی میشود و بازی را از دست میدهد .

۱ : e7  Rb6+
۲ : Kd7   Rb1
۳ : e8=Q  Rd1+
۴ : Ke7  Re1+

بازی تساوی میشود

بنابراین بعد از حرکت   +Rb6 توسط سیاه ، بهترین حرکت سفید این میباشد که در لبه حرکت کند ( به مانند مثال اول ) با این حرکت ( حرکت در لبه ) سفید از یک سو به سیاه اجازه نمیدهد که رخ خود را پشت پیاده ببرد و از سوی دیگر با دور شدن از پیاده شانس و اقبال خود را برای پیروزی بیشتر میکند  .آموزش آخر بازی رخ و پیاده


۱ : …..  Rb6+
۲ : Kd5  Rb5+
۳ : K44  Rb4+
۴ : Kd3  Rb3+
۵ : Ke2

در اینجا چون امکان دور زدن شاه سفید امکان پذیر نیست شاه حرکت e2 انجام می دهد آموزش آخر بازی رخ و پ
یاده


۵ : ……  Rb2+
۶ : Kf3   Rb3+
۷ : Kf4   Rb4+
۸ : kf5   Rb5+
۹ : kf6   Rb6+
۱۰ : kf7


سیاه نمیتواند کیش دهد و اگر رخ  یا شاه سیاه هر حرکتی انجام دهد ما میتوانیم پیاده خود را ویز کرده و بازی را ببریم  کیش های از راه دور رخ سیاه در اینجا کارساز نبوده به این دلیل که شاه سفید میتواند خود را به رخ نزدیک کرده و مانع از کیش دادن تکراری رخ شود .

آموزش آخر بازی رخ و پیاده

مثال سوم : 


مثال سوم در حقیقت پاسخ دادن به یک سوال میباشد که چرا رخ یک مهره بلوکه کننده خوبی نمیباشد
رخ به تعبیر نیمزویچ به این دلیل که نمیتواند با دنیای پشت پیاده ارتباط برقرار کند به این دلیل نمیتواند یک مهره بلوکه کننده خوب باشد .

در این مسئله رخ سفید در خانه h1 مسیر پیاده را مسدود کرده و در واقع یک مهره بلوکه کننده میباشد و در مقابل رخ سیاه که در پشت پیاده خود قرار گرفته مهره ای میباشد بسیار نیرومند و چنانچه رخ سفید بخواهد از خانه h1 خارج شود پیاده سیاه واقع در ستون h  به وزارت  میرسد رخ سفید در اینجا بعنوان مهره بلوکه کننده ضعیف در این وضعیت میباشد .

 

به این دلیل که نمیتواند با پشت پیاده ارتباط برقرار کند و فضای بسیار کمی نیز در اختیار دارد و محدودیت فضا برای رخ سفید ایجاد شده
مثلا اگر بجای رخ وزیر در خانه h1  قرار میگرفت و از آنجایی که وزیر میتواند با پشت پیاده ارتباط برقرار کند ( منظور از پشت پیاده فضای میباشد که عرض های قبل از پیاده را در برمیگیرد ) از عرض سوم تا عرض هشتم اگر سفید وزیر داشت میتوانست با Qe4 و کیش رخ سیاه را بزند و از ترفیع پیاده سیاه جلوگیری کند و متعاقبا بازی را برنده باشد .

آموزش توسط استاد فیده مهران حق شناس      نگارنده : nf6.ir

اصغر هستم مدیر سایت NF6.ir مربی وبازیکن و علاقمند به شطرنج میباشم ، کلیه مطالب و آموزش های موجود در سایت اختصاصی بوده و به هیچ وجه از سایت های دیگر کپی نشده و به کمک آموزش های اساتید بزرگ به قلم تحریر در آمده است ، هرگونه سوال و پاسخ از طریق بخش نظرات در زیر هر پست امکان پذیر میباشد .

کلیک کنید

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۲۱۰

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۴ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. کاظم
    ۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۰۱/۱۸

    سلام.ببخشید سوالی داشتم.بازی شطرنج دانلود کردم نمیدونم چرا پیاده بعضی وقتها به جای اینکه به صورت مورب مهره را بزند در راستای افقی مهره حریف را میزند و همزمان که مهره افقی را زده بعد در همان راستای به سمت جلو حرکت میکند.متشکرم اگر پاسخ بدهید.

    • Modir
      ۹:۰۲ ۱۳۹۷/۰۱/۱۹

      سلام وقت بخیر
      کابر عزیز لطفا ابتدا اسم بازی را که دانلود کردید اعلام کنید

      با تشکر

  2. محمد جواد
    ۸:۰۶ ۱۳۹۶/۰۶/۲۵

    دستتون درد نکنه