اشتباهات رایج در شروع بازی | تضعیف ستون F

بنام خداوند جان و خرد ، شروع بازی در شطرنج مبحثی میباشد که همه شطرنج بازارن عزیز با آن سر و کار داشته و به نوعی با این اصطلاح درگیر هستند ، امروز با شما همراه هستیم در مکتب خانه شطرنج با آموزشی از سری آموزش های اختصاصی شروع بازی در شطرنج
در این آموزش یکی از بارز ترین اشتباهات شروع یعنی به بررسی ضعف ستون f خواهیم پرداخت .

همانطور که مستحضر میباشید شطرنج شامل سه بخش ، ۱ : شروع بازی ۲ : وسط بازی ۳ : آخر بازی میباشد ، در شطروع بازی یک سری اصطلاحات و مفاهیم میباشد که میبایست با آنها آشنایی داشته باشید مثل گسترش که یک مبحث بسیار مهم میباشد بحث گسترش مرتبط میشود با بیرون آوردن سوار های سبک ( سوار های سبک در شطرنج شامل اسب ها و فیل ها هستند)

همچنین بحث مرکز در شروع بازی یکی دیگر از بحث های مهم مربوط به شروع بازی میباشد ، مرکز به چهار خانه وسط صفحه شطرنج که خانه های e4 ، e5 ، d5 ، d4 گفته میشود که مهم است با پیاده و سوار های سبک مرکز را تصاحب کنید

بعد از بحث گسترش بسیار مهم میباشد که امنیت شاه خودمان را تضمین کنیم و مکان شاه را امن کنیم که این حکت با قلعه رفتن صورت میپذیرد که در شطرنج همانطور که میدانید دو نوع قلعه بندی داریم ۱ : کوتاه ،۲ : بلند ، قلعه غیر از تامین امنیت شاه یکی دیگر از بحث های مربوط به گشایش بازی یعنی ارتباط بین دو رخ را نیز تامین میکند

در زیر یک بازی مینیاتور آماده داریم که در این بازی میخواهیم ببینیم اگر در شروع بازی از گسترش غافل باشیم چه اتفاقی رخ خواهد داد ، اکثر نوآموزان شطرنج در ابتدا که آموزش میبینند خیلی زیاد در ابتدای بازی با پیاده بازی میکنند و یا وزیر را به سرعت وارد کارزار میکنند و یا با یک سوار در ابتدای بازی چندین حرکت متوالی را انجام مدهند که این موارد از اشتباهات رایج در شروع بازی میباشد
پ ن : بازی مینیاتور به بازی های کوتاه و زیبا در شطرنج گفته میشود

پیاده های ستون f در شطرنج که بحث ما مربوط به پیاده های f2  و f7  میباشد پیاده های به شدت آسیب پذیر میباشند به این دلیل که نسبت به سایر پیاده ها صرفا تنها با شاه حمایت میشوند و به این دلیل این دو پیاده جایگاه شکننده دارند و اگر این پیاده ها قبل از قلعه رفتن حرکت دهیم باعث تضعیف در قطر مجاور پیاده خواهیم شد

کوتاه ترین مات دونیا که دو حرکتی میباشد ( البته این مات از نوع کمکی میباشد ) در این نوع مات اگر بازیکن اشتباه کند حریف در ۲ حرکت کیش و مات میکند و این مات به اینصورت میباشد که  فرض بر این بگیریم سفید بخواهد با حرکت f4 بازی را شروع کند و فارغ از اینکه این حرکت اصول ابتدایی شروع بازی را زیر پا میگذارد و مخالف قوانین مربوط به شروع بازی میباشد

۱ : f4   e6
۲ : g4  Qh4#



برای درک بهتر موضوع مثال دیگری را برای شما آماده کردیم که این بازی بین دو بازیکن برگزار شده

۱ : e4   e5
۲ : Nf3  f6


سیاه با انجام حرکت f6 اشتباه فاحشی در شروع بازی انجام میدهد و بجای اینکه بخواهد با حرکت Nc6 ضمن پشتیبانی از پیاده خود بر مرکز بازی نییز مسلط باشد دست به تضعیف ستون f  زد و باعث شد قطر h5-e8  تضعیف شده و همچنین خانه f6 که یک خانه مناسب برای گسترش اسب خود بود را با این حرکت مسدود کرد

در ادامه سفید با حرکت تاکتیکی و قربانی اسب موقعیت را از سیاه میگیرد

۳ : N*e5   f*e5
۴ : Qh5+

بعد از کیش دادن وزیر که یک حمله دوگانه در واقع محسوب میشود که اگر سیاه بخواهد با حرکت g6 رفع کیش کند سفید میتواند با حرکت Q*e5 و کیش دو باره حمله دوگانه اینبار به شاه و رخ سیاه را انجام دهد

یادآوری : حمله دوگانه در شطرنج به حمله ای گفته میشود که دو مهره همزمان مورد حمله قرار گیرد

در اینجا سیاه شاه f7 میکند تا به حمله دوگانه برخورد نکند

۴ : . . .       Ke7
۵ : Q*e5+   Kf7

اگر در اینجا وضعیت را از نظر ماتریالی بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که سفید در قبال یک سوار سبک خود ( اسب ) سه امتیاز را از دست داده و در عوض ۲ پیاده از سیاه گرفته که یکی از این پیاده ها پیاده مرکزی بوده و شاه سیاه را از قلعه رفتن انداخته

یادآوری : ماتریال به ارزش مهره ها گفته میشود

بعد از حرکت شاه f7 توسط سیاه سفید گسترشی را به همراه تمپ انجام میدهد ( تمپ یعنی زمان )

۶ : Bc4+    Kg6

بهتر بود سیاه در اینجا با d5  به دفاع میپرداخت

۷ : Qf5     Kh6

بعد از حرکت Kh6  سفید اصول مهمی که در اینجا سفید رعایت کرد این بود که مهره های زیادی را در حمله شرکت داد و صرفا به فیل سفید و وزیری که گسترش داده اکتفا نکرد  d4 حرکت عالی بود که سفید انجام داد

۸ : d4+    g5

حرکت g5  در اینجا موجب شده پیاده آچمز بشه ، آچمز از مباحث مهم شطرنج میباشد به طوری که خیلی از بازی ها بخاطر آچمز شدن یک مهره تغییر نتیجه داده
در شطرنج کلا دو نوع آچمز داریم آچمز مطلق و آچمز نسبی
آچمز مطلق آچمزی هست که پشت مهره آچمز شده شاه قرار گرفته باشد و آچمز نسبی آچمزی هست که پشت مهره آچمز شده مهره ای بغیر از شاع قرار گیرد مثل وزیر یا سوار های دیگر
در این بازی هم آچمز از نوع آچمز مطلق میباشد بنابراین بهتر است سفید فشار را بر روی مهره آچمز افزایش دهد

۹ : h4   Be7
۱۰ : h*g5+

سیاه توسط رخ و پیاده سفید کیش دوگانه شده و چاره ای جز رفتن به خانه g7  ندارد

۱۰ : . . . .   Kg7
۱۱ : Qf7+#

سفید با حرکت وزیر f7 سیاه را مات میکند

سیاه در این بازی به دلیل اینکه در ابتدای بازی مرتکب اشتباه در شروع بازی شد بازی را باخت و همانطور که مشاهده میکنید سیاه فرصت نکرده سه سوار خود را وارد بازی کند امیدواریم که از آموزش امروز ما راضی باشید

به قلم مکتب خانه شطرنج

اصغر هستم مدیر سایت NF6.ir مربی وبازیکن و علاقمند به شطرنج میباشم ، کلیه مطالب و آموزش های موجود در سایت اختصاصی بوده و به هیچ وجه از سایت های دیگر کپی نشده و به کمک آموزش های اساتید بزرگ به قلم تحریر در آمده است ، هرگونه سوال و پاسخ از طریق بخش نظرات در زیر هر پست امکان پذیر میباشد .

کلیک کنید

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۲۱۰

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.