رژیم غذایی مناسب برای شطرنج بازان

امروزه علم و ورزش به حدی با یکدیگر آمیخته شده اند که بدون شک کشورهایی که ورزش خود را با علم روز همگام کرده اند به راحتی گوی سبقت را از دیگران ربوده اند. شاخه های مختلف از جمله؛ روانشناسی، بدنسازی،تغذیه و … به کمک ورزش شتافته و آن را با سرعت تمام به پیش می برند. و در این میان کشورهایی که نسبت به این مقوله بی توجه باشند بدون شک در آینده هرچه بیشتر عقب می مانند. ورزش فکری شطرنج نیز از این قاعده مستثنی نیست و بی تردید دیگر تنها به کار کردن بر روی صفحه خلاصه نمی شود. مقاله زیر از محقق آرژانتینی در ارتباط با تغذیه موید این مطلب است که چگونه یک شطرنج باز می تواند خود را قبل و در حین مسابقه با تغذیه مناسب آماده سازد  .
.


.

ورزشکاران به ورزش ها و تمرینات فیزیکی روزانه اهمیت زیادی می دهند ولی چون شطرنج یک بازی فیزیکی نیست هیچ کس راجع به عادت  تغذیه و رژیم های مناسب برای بازیکنان شطرنج صحبت نمی کند. روبرتو بالیون  ( Roberto  Baglione )  از وزارت تغذیه بوینوس آیرس آرژانتین، بطور منظم عادت های غذایی استادان بزرگ را مورد مطالعه قرار داده است. بررسیاو ۷۲ استاد بزرگ فعال بین المللی را در بر دارد ۱۷ زن و  ۵۵ مرد ،   ۱۸- ۵۵ سال  ، که از ۳۵ کشور جهان به پرسش نامه وی که حاوی ۱۵ موضوع است، از طریق ای میل پاسخ داده اند. مقاله وی حاوی مشاهدات و توصیه های زیر را برای تغذیه شطرنج بازان ارائه نموده است:

۱ : حتما صبحانه صرف کنید.
۲ : قبل از مسابقه از خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم اجتناب نمایید.
۳ : آخرین وعده غذایی قبل از هر مسابقه باید حداقل ۲ ساعت قبل از شروع مسابقه باشد.
۴ : در صورتی که بازیکنی مایل باشد یک یا دو ساعت قبل از مسابقه خوردنی میل کند، می تواند میوه، شیرینی خشک، غلات، ماست کم چرب با میوه یا غلات استفاده کند.
۵ : خوردن مایعاتی نظیر آب معدنی، آب میوه، چای، قهوه توصیه می شود.
۶ : اگر بازیکنی مایل به خوردن غذاهای جامد در حین بازی باشد، میتواند از غلات، کشمش، میوه های خشک، مغزهای خوراکی، شکلات و شیرینی به مقدار متوسط استفاده کند.
۷ : بهترین راهبرد برای جبران آب  بدن، نوشیدن مقادیر کم مایعات در تناوب های منظم و متعدد به جای نوشیدن مقادیر زیاد در نوبت های کم است. چنین روشی را باید هنگام تمرین شطرنج و همچنین تمرینات ورزشی به کار برد
۸ : توصیه می شود میزان نوشیدن مایعات را هنگام تمرین در شرایط مشابه مسابقه تنظیم کنید تا هنگام مسابقات مهم از نوشیدن به مقادیری که تمرکز را به هم می زند، پرهیز کنید. چنین روشی در مورد غذاهای جامد نیز ضروری است.
۹ : بعضی از ویژگیهای ادرار می تواند میزان آشامیدن مایعات را نشاندهند و مرجع خوبی باشد. اگر در هر لحظه از روز رنگ ادرار زرد تیره، مقدار آن کم و بوی آن تند باشد، بیانگر آن است که بازیکن به مقدار کافی آب صرف نکرده و باید مقادیر زیادی آب یا مایعات حاوی آب بنوشد.

۱۰ : چون تغذیه در عملکرد ورزشی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، به شطرنج بازان نخبه توصیه می شود برای داشتن یک تغذیه علمی حتما مشاور تغذیه داشته باشند؛ تا تمام الزاماتی را که باید در سطوح بالای شطرنج رعایت نمود به کار بندند.
۱۱ : استفاده نادرست و سرخود از مکمل های غذایی باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می شود و ممکن است در آزمون های کنترل دوپینگ نتایج مثبت را نشان دهد. به شطرنج بازان توصیه می شود از مکمل ها فقط در مواردی که از طرف پزشک تجویز شده باشد، استفاده کنند. بازیکنان رده بالا فقط باید از مکملهایی استفاده کنند که در فهرست مکمل های ممنوع درج نشده استو باید حتما با قوانین ضد دوپینگ آشنا شوند.
۱۲ : تمرینات بدنی ورزشی باید به عنوان بخش مهمی از برنامه آموزش شطرنج بازان مورد توجه قرار گیرد. ضروری است قبل از انجام تمرینات بدنی حتما آزمون کاردیولوژیک صورت گیرد. برنامه ورزشی باید توسط یک پزشک یا مربی بدن ساز تعیین گردد.


کاری از تیم آموزشی مکتب خانه شطرنج

 

 

اصغر هستم مدیر سایت NF6.ir مربی وبازیکن و علاقمند به شطرنج میباشم ، کلیه مطالب و آموزش های موجود در سایت اختصاصی بوده و به هیچ وجه از سایت های دیگر کپی نشده و به کمک آموزش های اساتید بزرگ به قلم تحریر در آمده است ، هرگونه سوال و پاسخ از طریق بخش نظرات در زیر هر پست امکان پذیر میباشد .

کلیک کنید

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۲۰۷

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۲ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. ناشناس
    ۲:۵۲ ۱۳۹۸/۰۴/۱۹

    من همیشه نوشابه میخورم تو مسابقات این مشکل داره یا نه ؟

  2. محمد
    ۲:۵۲ ۱۳۹۸/۰۴/۱۹

    عالی بود